„Nie mam komu powiedzieć, że rozbił się mój ulubiony kubek” – takie słowa usłyszała osoba obsługująca Telefon Zaufania dla samotnych seniorów, który od ponad 10 lat prowadzi Stowarzyszenie mali bracia Ubogich. Funkcjonowanie telefonicznej linii wsparcia jest finansowane dzięki środkom z przekazywanego przez darczyńców procenta podatku. Organizacja zachęca do podarowania swojego 1,5% na Telefon Zaufania.

Troski i kłopoty dzielone z drugim człowiekiem maleją o połowę – to motto Telefonu Zaufania dla osób starszych, prowadzonego przez Stowarzyszenie mali bracia Ubogich. Przynosi on seniorom wyraźne wsparcie, a po drugiej stronie słuchawki czekają doświadczeni psychologowie, którzy z uwagą i empatią wysłuchują każdego. Pomagają znaleźć rozwiązania w problemach, wspierają w trudnych momentach. – Choć początkowo Telefon miał mieć tylko skalę lokalną na Mazowsze, to szybko potrzeba okazała się znacznie większa. Tematyka rozmów to przede wszystkim wsparcie w chorobie, radzenie w poczuciu osamotnienia i bezradności. To też informowanie o inicjatywach na rzecz seniorów i zachęcanie do udziału w nich. Zdarzyły się też telefony o charakterze interwencyjnym i wiemy, że taka rozmowa pomogła w zażegnaniu niejednej sytuacji kryzysowej – tłumaczy Joanna Mielczarek, dyrektor Stowarzyszenia mali bracia Ubogich.

Telefon Zaufania jest szczególnie adresowany do osób starszych, samotnych, potrzebujących wsparcia psychologicznego. Przeciwdziała izolacji społecznej, a jednocześnie pełni funkcję informacyjną i doradczą.

Rozmowy z przyjaciółmi

W rozmowie z osobami starszymi od mówienia często ważniejsze jest słuchanie. Kontakt telefoniczny to przełamanie ciszy, która otacza wielu seniorów i możliwość powiedzenia nie tylko o tym, co jest trudne, ale też o tym, co jest codziennością, co powraca we wspomnieniach. Dzwoniący doświadczają uwagi, prawdziwego zainteresowania i życzliwości ze strony rozmówcy. – Kiedy seniorzy mogą podzielić się swoją historią, swoimi rozterkami, lub kiedy zobaczą swój problem czy rozwiązanie z innej perspektywy, pojawia się kojące uczucie ulgi – mówi Izabela Cymer, psycholog z Telefonu Zaufania dla osób starszych. Telefon Zaufania, niczym “telefon do przyjaciela”, przychodzi na ratunek.

Jak informują specjaliści pracujący w Telefonie, z rozmów często bije samotność i poczucie, że dzwoniący nie mają wokół siebie zupełnie nikogo, z kim mogliby podzielić swoje smutki, ale i radości. „Dzięki pani czuję się lżej” – słyszą często psychologowie odbierający telefony, co potwierdza, jak bardzo potrzebne jest działanie takiej linii wsparcia dla seniorów. Dlatego Stowarzyszenie mali bracia Ubogich zachęca do przekazania 1.5% swojego podatku. Nie pozostawiajmy samotnych seniorów bez pomocy.

22 635 09 54 to numer TELEFONU ZAUFANIA DLA OSÓB STARSZYCH

Godziny funkcjonowania Telefonu Zaufania:

– w poniedziałki – 17.00 – 20.00

– w środy w godz. 14.00 – 16.00 – dyżur w tematyce choroby Alzheimera.

– w środy – 17.00 – 20.00

– w czwartki – 17.00 – 20.00

Partnerem merytorycznym Telefonu Zaufania są eksperci Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Więcej: https://www.malibracia.org.pl/nasze-projekty/telefon-zaufania-dla-osob-starszych/

Pin It on Pinterest

Share This