21 września 2019

Sezon ogórkowy w pełni. Gospodynie zabrały się za robienie przetworów, wśród których – mimo nieograniczonego bogactwa przepisów – ciągle dominuje kulinarna klasyka, czyli… ogórki kiszone! – Warto pamiętać, że oprócz walorów smakowych to bogate źródło wartości odżywczych, witamin i naturalny probiotyk, wspomagający oczyszczanie organizmu z toksyn oraz wzmacniający układ odpornościowy.

Zalety ogórków kiszonych doceniali już starożytni Grecy i Rzymianie, a w kolejnych wiekach potrawa ta rozpowszechniła się w całej Europie. Dziś kojarzy się najbardziej z kuchnią Europy Środkowej i Wschodniej, czyli z Niemcami i Polską, gdzie przyrządzanie ogórkowych kiszonek jest tradycją przekazywaną z pokolenia na pokolenie. Już latem w wielu domach półki w spiżarniach uginają się pod ciężarem słojów, słoików, kamionkowych garnków (dawniej do kiszenia ogórków chętnie używano brzozowych lub dębowych beczek, rzekomo podnoszących walory smakowe otrzymanej kiszonki). Zamknięte czekają do jesieni i zimy, aby po otwarciu nie tylko zachwycić smakiem, ale przede wszystkim dostarczyć organizmowi solidnej dawki zdrowia i energii!

– Ogórki kiszone otrzymuje się w procesie fermentacji mlekowej. Dzięki zawartości bakterii kwasu mlekowego, stają się naturalnym probiotykiem, czyli pozytywnie wpływają na pracę przewodu pokarmowego i jelit. Wspomagają trawienie i wchłanianie (sprzyjają lepszemu przyswajaniu substancji odżywczych), oczyszczają organizm z toksyn i metali ciężkich, wzmacniają odporność organizmu. Obecny w kiszonkach błonnik pokarmowy zapobiega zaparciom i pozostawia uczucie sytości na dłużej. Osoby będące na diecie z pewnością docenią też to, że ogórki kiszone są niskokaloryczne (średni ogórek zawiera około 10 kalorii). Dodatkowo to bogate źródło magnezu, potasu, żelaza, wapnia, witaminy C, A (korzystnie wpływa na wzrok) oraz witamin z grupy Bwymienia Bożena Janicka.

Lista właściwości zdrowotnych ogórków kiszonych jest bardzo długa: obniżają poziom cholesterolu we krwi, zmniejszają ryzyko wystąpienia miażdżycy oraz chorób serca. Poprawiają kondycję skóry, włosów i paznokci. Zapobiegają migrenom, działają antystresowo, a sok z kiszonych ogórków to sprawdzone lekarstwo na kaca.

– Zachęcamy do kiszenia ogórków i robienia zapasów na zimę, gdy dostęp do warzyw jest ograniczony, a aura sprzyja spadkowi odporności. Moc zdrowia zawarta w jednym niewielkim słoiczku jest nie do przecenienia. Nie bez znaczenia są też przyprawy dodawane do kiszenia ogórków: chrzan, marchew,  koper, ziele angielskie, jagody jałowca, estragon, gorczyca, czy czosnek podkreślają lekarze PPOZ.

Uwaga – jedynym minusem kiszonych ogórków jest zawartość soli, którą powinny unikać osoby z nadciśnieniem oraz będące na diecie niskosodowej.

Pin It on Pinterest

Share This