22 października 2020

Kolorowe warzywa są skarbnicą witamin i składników odżywczych, a do tego świetnie i zachęcająco wyglądają na talerzu. Amerykańscy naukowcy podzielili warzywa i owoce na pięć grup kolorystycznych. Aby jak najdłużej zdrowie należy codziennie zjadać owoce i warzywa z każdej z grup, bo mieszając barwy, mieszamy witaminy.

Poniżej ściągawka podzielona na kolory. Zobaczcie!

Fioletowe warzywa i owoce są szczególnie cenne ze względu na zawartość:

– flawonoidów, luteiny, kwasu elagowego, kwercetyny, resweratrolu, zeaksantyny, witaminy C, błonnika pokarmowego.

Do tej grupy należą:

-bakłażany, buraki, czerwona cebula, czerwona kapusta,

-aronia, borówki, czereśnie, czarne porzeczki, jeżyny, jagody, śliwki, ciemne winogrona

Korzystne działanie:

-korzystnie wpływają na wzrok,

-obniżają stężenie ,,złego” cholesterolu LDL, wykazują działanie przeciwmiażdżycowe, przeciwdziałają kruchości naczyń krwionośnych,

-wzmacniają działanie układu odpornościowego,

-mają działanie przeciwutleniające, usuwają szkodliwe wolne rodniki.

Pomarańczowe/żółte warzywa i owoce są szczególnie cenne ze względu na zawartość:

-beta-karotenu, flawonoidów, likopenu, zeaksantyny, potasu i witaminy C.

Do tej grupy należą:

-bataty, dynia, kukurydza, marchew, żółta papryka, żółte pomidory, żółta fasolka, żółta cukinia,

-ananasy, brzoskwinie, cytryny, grejpfruty, mandarynki, mango, morele, nektarynki, papaja, pomarańcze, żółte jabłka, żółte gruszki, żółte śliwki.

Korzystne działanie:

-zmniejszają zwyrodnienie plamki żółtej związane z wiekiem,

-zmniejszają ryzyko nowotworów, m.in. raka prostaty,

-obniżają stężenie ,,złego” cholesterolu LDL i ciśnienie krwi,

-zwalczają szkodliwe wolne rodniki.

Czerwone warzywa i owoce są szczególnie cenne ze względu na zawartość:

-likopenu, kwasu elagowego, kwercetyny, błonnika pokarmowego.

Do tej grupy należą:

-buraki, czerwona cebula, papryka, pomidory, rabarbar, rzodkiewki,

-arbuzy, czerwone gruszki, czerwone jabłka, czerwone porzeczki, czereśnie, granaty, maliny, różowe grejpfruty, truskawki, wiśnie, żurawina, owoce dzikiej róży.

Korzystne działanie:

-zmniejszają ryzyko niektórych nowotworów m. in. raka prostaty, przełyku i żołądka,

-obniżają ciśnienie krwi i stężenie ,,złego” cholesterolu LDL,

-są silnymi przeciwutleniaczami, usuwają szkodliwe wolne rodniki.

Zielone warzywa i owoce są szczególnie cenne ze względu na zawartość:

-chlorofilu, beta-karotenu, luteiny, zeaksantyny, błonnika, pokarmowego, kwasu foliowego, witaminy C i wapnia.

Do tej grupy należą:

-awokado, brokuły, cukinia, cykoria, kabaczek, kapusta, ogórki, po, seler naciowy, szparagi, zielona fasolka, zielony groszek, zielona papryka, warzywa liściaste: rukola, sałata, szpinak, natka pietruszki,

-agrest, gruszki, kiwi, limonki, zielone jabłka, zielone winogrona.

Korzystne działanie:

-zmniejszają ryzyko zachorowania na raka, obniżają ciśnienie krwi i stężenie ,,złego” cholesterolu LDL, pozytywnie wpływają na trawienie, korzystnie wpływają na wzrok, zwalczają szkodliwe wolne rodniki, wzmacniają działanie układu odpornościowego.

źródło: Zakład Żywienia Człowieka WUM

Pin It on Pinterest

Share This